5 redenen, waarom afvallen niet lukt…

Wat doe ik toch fout?

Ken je dat, je staat op die weegschaal en er gebeurd niets, helemaal niets. Je doet zo je best, je let op je eten, je bent extra gaan bewegen, maar dat afvallen wil maar niet lukken. Het is één van de grootste frustraties van mijn klanten. Zó je best doen, maar geen resultaat zien. Hoewel er natuurlijk heel veel redenen kunnen zijn, geef ik je hieronder de 5 meest voorkomende redenen. 

#1 Je gebruikt het beste van alle diëten...

Uit die hele bibliotheek van diëten, die je allemaal al geprobeerd hebt, heb je de lekkerste dingen overgehouden. Het werkt echter niet om van alle diëten iets te doen, vaak kom je daar zelfs van aan. Je ziet door de bomen het bos niet meer, wat is nu goed? De één zegt dit, de ander dat...
Mijn tip: Volg één dieet en hou je daar ook aan!

#2 Wat hebben stress, slecht slapen en overgang gemeen?

Nou hormonen dus, die zijn met stress, slecht slapen en de overgang compleet uit balans. Wist je dat dit één van de meest voorkomende redenen van niet afvallen is? Enorm frustrerend en het kan ook best een tijdje duren, voordat de hormonen weer in balans zijn. Goed voor jezelf zorgen is in deze echt heel belangrijk. Me-time moet je echt niet onderschatten!

#3 Het vocht in je lijf

Warm weer, (vrouwelijke) hormonen, eten in een restaurant en sporten. Het zijn een aantal redenen, waardoor je vochthuishouding uit balans kan zijn. Dit heeft dus helemaal niets te maken met of je het wel of niet goed doet. Grote schommelingen op de weegschaal hebben bijna altijd te maken met vocht en echt niet met dat stukje appeltaart dat je gisteren hebt gegeten.

#4 Fruit, dat is toch gezond?!?

Ja natuurlijk is fruit gezond, maar het zit helaas ook boordevol vruchtensuikers. Eet fruit dus met mate en zeker niet in grote hoeveelheden. Dat kan namelijk je bloedsuikers flink laten schommelen en zorgt ervoor dat het afvallen bij jou niet lukt.

#5 Voeden in plaats van vullen...

Je loopt nog even naar de koelkast en trekt hem open. Vroeger dook je de kast in en pakte je een reep chocola, dat doe je gelukkig niet meer. Nu lekker wat blokjes kaas en worst en laten we ook nog wat nootjes pakken. Er zitten toch weinig koolhydraten in, dus hier mag je lekker van genieten. Tja, klopt dit wel? Luister je nu naar je lijf, heb je echt behoefte aan eten of ben je nu alleen maar de boel aan het vullen en misschien wel emoties aan het weg eten? Ook al zitten er geen koolhydraten in, het levert wel brandstof en als je er maar brandstof in blijft gooien, terwijl je lichaam het niet nodig heeft, dan gaat er ook niet veel met je gewicht gebeuren…

Dit is was mijn top 5. Ik hoop dat je er iets mee kan en mocht je nog vragen hebben, laat het gerust weten in een reactie, je krijgt altijd antwoord van mij.

Over de auteur Esther

Esther van Romburgh is diëtist en sportdiëtist en begeleid al meer dan 12 jaar cliënten bij het volgen van een koolhydraatarme leefstijl. Ze is gek op thee, zwemmen, tennis, paardrijden en wandelen met de hond. Ze is getrouwd met Cees en mama van Jasmijn, Dirk & Isabel.

Plaats een reactie: