8 tips om jouw motivatie hoog te houden

De zomer ligt alweer achter ons en de herfst heeft zijn intrede gedaan. Het regent meer en de blaadjes vallen van de bomen. Je staat weer op in het donker en voor je het weet doe je 's avonds het ligt alweer aan. De één vind het een heerlijke periode en de ander heeft het er maar moeilijk mee. Wat ik vaak zie is dat de motivatie dan soms even lastig is, dus vandaag geef ik je tips om je fitter en energieker te voelen en dus geen last te hebben van de ‘herfstblues’.

Er zit motivatie in demotivatie

Als er sprake is van een dalende motivatie, demotivatie dus, dan wil dat vooral zeggen dat je tot voor kort nog wel gemotiveerd was. En dat je dus dat gevoel weer even terug moet halen, zodat de motivatie weer toeneemt in plaats van verder afneemt! Het is er wel, maar het moet alleen drijvende gehouden worden. Hieronder 8 tips om jouw motivatie hoog te houden.

1. Beloon jezelf

Positief belonen werkt. Ja, ook wij volwassenen reageren hier positief op! Plan bijvoorbeeld een leuke activiteit met je partner of ga eens iets leuks doen met vriendinnen (workshop make-up, wandelen en daarna lekker thee drinken of een film kijken). Beloon jezelf dus met iets leuks.

2. Beloon jezelf voor de inspanning en niet voor het resultaat

Er zijn nu eenmaal verschillen tussen mensen. De ene valt een tikje sneller af dan de andere. Kijk dus vooral naar jouw resultaat, niet naar dat van anderen.
Zo vallen mannen bijvoorbeeld iets sneller af dan vrouwen en zorgt de overgang soms ook voor een iets langzamer afvalproces.
Beloon jezelf dus met iets leuks omdat jij het goed doet, en niet voor het gewicht dat je afgevallen bent deze week. Kortom: beloon het goede gedrag!

3. Zoek positieve mensen op

Zit je in jouw lunchpauze continu bij mensen die klagen en vertellen dat alles niet lukt oftewel vol met negatieve verhalen?! Ga dan maar lekker naar buiten! Een lekker frisse neus zal je meer plezier doen, dan deprimerende verhalen. Zoek de mensen die wel positief zijn op, en trek je daaraan op.
Sluit je dus aan bij de collega’s die een gezonde maaltijd voor zich hebben, en laat de verhalen over gebak en chocolade even voor wat het is.

4. Maak een plan

Een plan zorgt ervoor dat jij je makkelijker aan je programma houdt. Het lijkt dan alsof je minder inspanning moet leveren en toch een goed resultaat hebt, dat voelt goed aan! Maak je eigen weekmenu en plan je boodschappen.

5. Droom even weg naar…. jouw toekomst

Bedenk waarom je bent begonnen met afvallen. Wat brengt het jou als je op die top van jouw berg staat en droom even lekker weg…..Zie je jezelf al lekker shoppen met vriendinnen, zonder moeite kunnen sporten of lekker spelen met je (klein)kinderen?

6. Focus op wat wel mag

Het heeft geen zin om de focus te leggen op wat je nu beter even niet mag doen of mag eten. Focus op wat wel mag en maak daar een feestje van!

7. Zin in iets lekkers?

Het kan je wel eens overkomen dat je zin hebt in iets extra's. Dat is geen probleem. Neemt een gezond en bewust tussendoortje, gewoon een normale portie. Ga wel even na of het echt een behoefte is omdat je niet voldoende verzadigd bent en dat het niet een behoefte is om leegte, emoties, oftewel "hoofdhonger" te vullen.

8. Positieve quotes

Schrijf positieve quotes en positieve eigenschappen van jezelf op kleine briefjes en hang deze op in huis. Op de badkamerspiegel, op de deur, in de koelkast,….overal. Zo bots je de hele dag op positieve boodschappen. Wedden dat je negatieve wolkjes sneller wegdrijven?

Over de auteur Esther

Esther van Romburgh is diëtist en sportdiëtist en begeleid al meer dan 12 jaar cliënten bij het volgen van een koolhydraatarme leefstijl. Ze is gek op thee, zwemmen, tennis, paardrijden en wandelen met de hond. Ze is getrouwd met Cees en mama van Jasmijn, Dirk & Isabel.

Plaats een reactie: