Deel op facebook
Deel op linkedin
Deel op whatsapp
Deel op email

Extra bewegen door dagelijkse dingen

Bij een gezonde levensstijl hoort ook bewegen. Niet iedereen is hier dol op, maar geloof me… na wat beweging voel je je als herboren. Bewegen is natuurlijk goed voor onze spieren en bloedsomloop, maar ook voor lichaam en geest.

Lichaamsbeweging is in elke vorm goed. Je hebt er niet eens heel veel extra tijd voor nodig. Probeer het dagelijkse leven zo in te delen dat je meer beweging krijgt. Als je niet gewend bent aan beweging, begin dan langzaam en bouw het op.

Ik geef je vier simpele beweegtips:

 

Tip 1: Bewegen is niet hetzelfde als sporten

Je hoeft niet meteen naar de sportschool! Extra bewegen is ook prima! Fiets naar de supermarkt of maak een ommetje om je glas en oud papier weg te brengen. Je kan ook tijdens de lunch wandelen of ‘s avonds na het eten. Maak een groter rondje als je met de hond gaat wandelen of help de buren een handje door hun trouwe viervoeter uit te laten. Een stappenteller (tegenwoordig als app op de telefoon) of een “activity tracker” die je stappen telt is een handig hulpmiddel en motiveert enorm. Hoeveel stappen zet jij per dag? Streef ernaar om dagelijks 10.000 stappen te zetten.

Tip 2: Huishouden en traplopen!

Voldoende beweging is voor je hele lijf goed. De bloeddruk gaat omlaag, net zoals het cholesterolgehalte. Heb je geen tijd om te sporten? Ga dan stofzuigen of doe klusjes in en rondom het huis. Pak de trap in plaats van de lift. Stap een halte eerder uit in het openbaar vervoer, en loop het laatste stukje. Deze tips zijn niet verrassend of nieuw, maar we doen het nog steeds veel te weinig. Want eerlijk is eerlijk, neem jij de trap, als de lift of roltrap aanwezig is? Alle beetjes helpen en kunnen groots effect hebben.

Tip 3: Op het werk & thuis

Makkelijk een extra beweegmomentje inlassen kun je doen met deze snelle training voor je benen. Sta op vanuit je stoel en ga weer zitten, doe dat elke dag tien keer. Te makkelijk? Loop dan op je tenen de trap op. (Heel goed voor gespierdere benen). Probeer elk uur even in beweging te zijn, door naar de WC te gaan of wat water te halen of…

Tip 4: Doe leuke, actieve dingen!

Speel met je kinderen. Jij blij, zij blij: kinderen vinden het te gek als hun ouders met ze meedoen. Ga voetballen op het veldje of doe lekker ouderwets mee met tikkertje. Met al die blije gezichtjes vergeet je gewoon dat je ondertussen een hoop calorieën aan het verbranden bent. Je kan ook een actief uitje plannen. Ga met je vriendin, partner of het gezin op de fiets naar het bos, het zwembad, of naar de speeltuin. Of ga gezellig bowlen, trampolinespringen, klimmen of een dagje indoor skiën. Het is hartstikke leuk en je bent (ongemerkt) lekker actief bezig.

More to explorer

Help! Ik val niet af…

De weegschaal… De frustratie van iedereen die bezig is om gewicht kwijt te raken. Ken je die momenten, je hebt ontzettend goed

10x Koolhydraat-arm broodbeleg

Is jouw ontbijt of lunch vaak hetzelfde? En kies je uit gemak vaak voor dezelfde belegsoorten? Dat is helemaal niet nodig, er

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen
Niwik diëtisten draait op SYS PlatformSYS Platform