Gezond eten én genieten tijdens je vakantie!

Lekker en veel eten of toch niet?

De zomervakantie is in de regio midden nu ook echt van start! Vaak associëren we vakantie met lekker (en veel) eten en drinken. Natuurlijk wil je op vakantie je gezonde levensstijl doorzetten. Dat betekent echter niet dat je niets mag, dus hieronder geef ik je vijf tips om gezond te eten én te genieten tijdens jouw vakantie.

Tip 1: Eet zo puur en lokaal mogelijk

Dit is misschien wel de leukste tip. Op toeristische plekken vind je vaak restaurantjes waar je voornamelijk pannenkoeken, pizza en friet kan eten. Dit zijn nu juist de dingen die je een beetje wilt vermijden. Ga op zoek naar authentieke plaatsen met puur en onbewerkt eten. Naast dat je echt de cultuur leert kennen is het ook nog lekkerder én vaak gezonder. Kook je zelf op vakantie? Ga dan naar de lokale markten met verse producten, super leuk!

Tip 2: Zorg voor een goed ritme

Ken je dat, je staat wat later op en je gaat wat later naar bed. Zorg ervoor dat je probeert het gezonde (eet)ritme van thuis aan te houden. Eet net als anders gewoon vijf tot zes keer per dag, zodat je een hongergevoel voorkomt. Misschien begint je dag wat later en verschuift alles, dat geeft niet. Start de dag eens met kwark of Griekse yoghurt in plaats van broodjes. Je zal merken dat het een fijn begin van de dag is en dat het meer energie geeft.

Tip 3: Blijf in beweging

Neem jij je hardloopschoenen of je tennisracket mee op vakantie? Moet je zeker doen, oftewel blijf in beweging! Er zijn genoeg mogelijkheden. Denk aan een heerlijke strandwandeling, zwemmen, tennissen of fietsen. Vaak worden er op campings en in hotels allerlei activiteiten en excursies georganiseerd, ook die kunnen helpen om in beweging te blijven. Denk aan aqua-jogging, hardloopgroepen, wandelingen, bezoek aan de lokale boer of een beachvolleybal toernooi. Allemaal activiteiten die voor extra verbranding en een onvergetelijke ervaringen zorgen. Want als je uiteindelijk thuis bent, zijn dat vaak de mooiste herinneringen en niet de dagen waar je in het zwembad hebt liggen dobberen.

Tip 4: Neem een balans-dag

Oh nee, je heb je laten verleiden door de wafels die voor je neus werden gebakken of je hebt de desserttafel aangevallen of je hebt per ongeluk drie keer je bord vol geschept bij het all-you-can-eat buffet? Oplossing: hou een balansdag! Genieten mag, maar daarna weer terug in je ritme van regelmatig en gezond eten. Je opgeblazen buik is dan zo weer verdwenen en je voelt je weer fit en energiek. Dit helpt trouwens ook om die enorme drang naar zoet weer onder controle te krijgen.

Tip 5: Drink genoeg water

Water is de beste dorstlesser en een hele gezonde keuze. Bijna overal kan je wel een flesjes water krijgen en in Nederland is het water uit de kraan net zo goed. Neem, zeker met warm weer, ook flesjes water mee naar het zwembad of als je op pad gaat. Laat de frisdranken zoveel mogelijk staan. Dat zijn vloeibare suikers, oftewel nutteloze calorieën, die je in je lijf aan het stoppen bent. Ze zorgen er alleen maar voor dat je weer gauw honger krijgt. Wees ook voorzichtig met de "zero" en "light" frisdranken. Ze hebben dan misschien weinig calorieën, maar ze blijven wel dat "zoet-signaal" aan de hersenen geven. Dat signaal zorgt ervoor dat de trek in zoetigheid blijft!

Bonus Tip: 

Echter, het allerbelangrijkste is: dat je heerlijk gaat uitrusten en ontspannen. Geniet van de momenten én van elkaar. Verban al die stresshormonen en laad je accu weer helemaal op. Zorg goed voor jezelf en je lijf en kom weer veilig terug!

Over de auteur Esther

Esther van Romburgh is diëtist en sportdiëtist en begeleid al meer dan 12 jaar cliënten bij het volgen van een koolhydraatarme leefstijl. Ze is gek op thee, zwemmen, tennis, paardrijden en wandelen met de hond. Ze is getrouwd met Cees en mama van Jasmijn, Dirk & Isabel.

Plaats een reactie: