Deel op facebook
Deel op linkedin
Deel op whatsapp
Deel op email

Versterk je immuunsysteem, 6 tips!

We doen allemaal ons best om het virus eronder te krijgen, maar toch hoor je in de media de signalen dat mensen met overgewicht meer risico lopen. Ik krijg daar dan ook regelmatig vragen over, je maakt je zorgen en vraagt je af hoe dat zit en wat je eraan kan doen. Dus vandaag leg ik dat in zo simpel mogelijke taal uit.

Wat is nu die relatie tussen corona en overgewicht?
Wanneer je te zwaar bent (check hier je BMI), dan heb je een groter risico, dat het verloop van de ziekte ernstiger is. Mensen die te zwaar zijn worden dus zieker en zijn vaak langer bezig met hun herstel.

Mensen die te zwaar zijn, hebben meer vetweefsel. En nu blijkt dit vetweefsel een soort “huis” te zijn voor het virus. Het kan zich dus makkelijker in een lichaam vestigen.

Wat al bekend was en nu dus heel duidelijk zichbaar is geworden, is dat mensen die te zwaar zijn een verstoord (oftewel verzwakt) immuunsysteem hebben. Het immuunsysteem is de belangrijkste afweer van het lichaam tegen infecties. Als je immuunsysteem dus niet op volle kracht werkt, kan deze je ook minder goed beschermen en heeft het virus meer kans.

Oké, je hebt overgewicht, wat nu?
Je kan je immuunsysteem al binnen een paar weken versterken. Dit is echt iets waar je zelf invloed op hebt. Dus help jezelf en bewapen je tegen het virus!

  1. Eet gevarieerd en gezond (dus geen snelle suikers, snacks, frituur, chips en koek)
  2. Blijf in beweging, dagelijks 30-60 minuten wandelen/fietsen helpt al enorm
  3. Beperk het gebruik van alcohol. Alcohol verminderd je weerstand, je wordt sneller ziek als je alcohol drinkt.
  4. Ontspan en voorkom stress, niet altijd even makkelijk, dat weet ik, maar probeer toch die tijd voor jezelf en ontspanning te vinden.
  5. Ga op tijd naar bed en zorg voor een goede nachtrust
  6. Val af, als je te zwaar bent. Wanneer je 5% van je gewicht afvalt, gaat je immuunsysteem al beter werken.

Wacht je op een vaccinatie? Weet dan, dat vaccinaties vaak een minder goed effect hebben, als er sprake is van overgewicht. Dus ook daarvoor is het van belang om aan een gezonde leefstijl en een gezond gewicht te werken.

Succes en blijf gezond!

More to explorer

5 makkelijke tips om meer te bewegen

Eén van de dingen die ik de laatste tijd veel bij mijn klanten zie gebeuren, is dat beweging echt een stuk minder is dan voorheen. Dus in deze blog 5 tips om meer in beweging te komen.

Update – Corona virus

De praktijk is vooralsnog gewoon geopend, maar ik neem wel de volgende maatregelen: bij binnenkomst geven we elkaar geen hand; we houden een

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen
Niwik diëtisten draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches