Deel op facebook
Deel op linkedin
Deel op whatsapp
Deel op email

Koolhydraatarm of koolhydraatbeperkt?

En wat moet ik nu kiezen?

Vaak krijg ik de vraag: “Wat het verschil is tussen koolhydraatarm en koolhydraatbeperkt eten”. Er is eigenlijk geen officiële definitie van deze woorden, maar grofweg kan je het wel onderverdelen in drie groepen of drie stijlen. Eigenlijk is koolhydraatarm eten of een koolhydraatarme leefstijl een beetje de overkoepelende term voor verschillende varianten.

#1 Koolhydraatarm (streng of strikt of keto of max 30g KH):

Deze stijl wordt vaak gebruikt als iemand met behulp van koolhydraatarm eten wil afvallen of wanneer er gezondheidsproblemen zijn, zoals bijvoorbeeld een hoge bloedsuiker bij diabetes. Je hebt de hoeveelheid koolhydraten verlaagd tot een niveau dat jouw lichaam gaat afvallen en in vetverbranding (ketose) komt.

#2 Koolhydraatarm (milder, minder strikt, max 40-50g KH):

Dit is een mildere variant van koolhydraatarm eten. Je gewicht zal gestaag wat zakken en je eet veel bewuster en gezonder. Er zijn in deze variant wat meer koolhydraten toegestaan. Hier wordt vaak op overgegaan, wanneer iemand zijn streefgewicht heeft bereikt en zijn koolhydraatarme leefstijl wil voortzetten.

#3 Koolhydraatbeperkt (max. 120-150g KH):

Met deze stijl leef je gezond en bewust. Je laat de koolhydraten niet helemaal weg, maar gaat er wel bewust mee om. Je eet vaak twee keer per dag fruit en kiest voor de gezondere koolhydraten, zoals peulvruchten, volkoren producten e.d. Over het algemeen eet iemand minder koolhydraten dan hij of zij altijd gewend was te eten.

# Conclusie:

Er zijn vele visies over hoe koolhydraatarm en/of koolhydraatbeperkt eten eruit zou moeten zien. Waar het volgens mij om gaat is dat je lijf, je hormonen, je vitamines en mineralen in balans zijn. Je de juiste (voedzame) voedingsstoffen binnen krijgt in de juiste hoeveelheden. De basis moet goed zijn en dan is er ruimte om af en toe ook even gek te doen.

Dus kortom welke naam je het ook geeft, een koolhydraatarme leefstijl kan op vele manieren ingevuld worden. Het belangrijkste is, dat je op zoek gaat naar een stijl die bij jou past. Oftewel een goed vol te houden en op maat gemaakt plan, die ervoor zorgt dat je op gewicht blijft en je je energiek en fit voelt.

More to explorer

Update – Corona virus

De praktijk is vooralsnog gewoon geopend, maar ik neem wel de volgende maatregelen: bij binnenkomst geven we elkaar geen hand; we houden een

Help! Ik val niet af…

De weegschaal… De frustratie van iedereen die bezig is om gewicht kwijt te raken. Ken je die momenten, je hebt ontzettend goed

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen
Niwik diëtisten draait op SYS PlatformSYS Platform - Websites voor coaches